Auto- en energiesector bundelen krachten, maar liggen
nog niet op koers
De partijen liggen op dit moment niet op koers. Het aantal Duitse aardgasauto's is het afgelopen jaar met 2,8 procent gestegen. Dat is veel te weinig om het doel van één miljoen auto's in 2020 te halen, weet ook Stefan Siegemund, leider Energie-ëfficiente Verkeerssystemen bij dena. De afzet van aardgas als brandstof blijft zelfs gelijk, stelt hij. "Door efficiëntere voertuigen blijft de vraag constant." Van de bijna 53 miljoen voertuigen in Duitsland rijdt op dit moment 0,18 procent op aardgas. Niet veel vergeleken met landen als Bulgarije (1,83 procent), Italië (2,07 %) of Zweden (0,92%), maar meer dan in Frankrijk (0,04%) of Nederland (0,07%).
““In de loop van 2014 zal voor ongeveer een kwart van alle verkochte personenauto’s ook een aardgasvariant beschikbaar zijn””
Meer gasmotoren
De belangrijkste
maatregelen die tot een hogere afzet van aardgasvoertuigen moeten leiden, zijn
volgens Siegemund niet zozeer in de technische ontwikkelingen van aardgas als
brandstof te vinden. De groei moet vooral komen van de uitbreiding van het
voertuigaanbod en een toename van het aantal tankstations met aardgas. "Aardgas
is als product marktrijp, hoewel er wordt geïnnoveerd met bijvoorbeeld power-to-gas.
De Audi e-gas, die dit jaar op de markt komt, is daar een voorbeeld van. In
2012 hebben autobedrijven als Volkswagen, Daimler, Audi en Skoda een modellenoffensief
ingezet, dat in 2013 goed op gang is gekomen. Elke tiende Volkswagen up! werd bijvoorbeeld
met een aardgasmotor geleverd. In de loop van 2014 zal voor ongeveer een kwart
van alle verkochte personenauto's ook een aardgasvariant beschikbaar zijn."
Wat betreft het aantal tankstations streeft de Initiative Erdgasmobilität naar een
toename van 920 nu naar 1300 in 2020. Sinds 2012 zijn er 20 tankstations
bijgekomen, voornamelijk op kwalitatief betere locaties. "Dat is niet al te
veel", geeft Siegemund toe. "We hebben vooral vooruitgang geboekt in het
verlagen van de investeringskosten van nieuwe tankstations."
Prijzen vergelijken
Siegemund pleit tot slot voor een andere weergave van de prijsinformatie
bij de tankstations. "Niet meer per kilogram, maar in het equivalent van liters
benzine. Zo komt het prijsvoordeel van aardgas beter tot uitdrukking, en dat is
goede reclame voor de gasauto. In Zwitserland gebeurt dit al."