Zoeken

KLM wil meer biofuel in de luchtvaart maar prijskaartje is hoog

"Voor luchtvaartmaatschappijen niet haalbaar om grootschalig in biofuel te investeren"

De internationale luchtvaart is verantwoordelijk voor 2 procent CO2-uitstoot per jaar. Weinig vergeleken met bijvoorbeeld het wegtransport, stelt Inka Pieter, directeur CSR & Environmental Strategy van KLM. "Toch willen wij als luchtvaartmaatschappij het gebruik van duurzame biofuels de komende jaren zo veel mogelijk bevorderen."

Pieter refereert aan de langste vlucht die KLM afgelopen zomer op biofuel heeft afgelegd. De afstand Amsterdam - Rio de Janeiro werd voor een deel met biokerosine, gemaakt van afgewerkt frituurvet, gevlogen. Ze zegt dat KLM internationaal koploper is in het gebruik van duurzame biobrandstoffen. "We zijn een onderneming die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Het gebruik van biofuel is een belangrijk middel om de uitstoot van CO2 in de luchtvaart te reduceren."

Programma

Samen met SkyNRG, leverancier van biofuel, startte KLM onlangs het BioFuel programma dat bedrijven in staat stelt om een deel van hun vluchten met biobrandstof af te leggen. Pieter: "Inmiddels hebben zeven ondernemingen zich uitgesproken voor dit programma, waaronder Ahold, Heineken, DSM en Philips. Het past in hun strategie van duurzaam ondernemen om duurzaam te vliegen en zich in te spannen voor CO2-reductie." Ze vertelt dat KLM in gesprek is met meer organisaties, maar wil nog niet zeggen welke.

Relatief kostbaar

Pieter legt uit dat vliegen op biofuels anno 2012 relatief kostbaar is. "De productie van biokerosine is nog kleinschalig en daar hangt dus een bepaald prijskaartje aan. Om voor de luchtvaart brandstof uit biomassa te kunnen maken, moet het aan hele strikte technische specificaties voldoen, net als traditionele kerosine. Ook is het essentieel dat er uitsluitend grondstoffen worden gebruikt die niet nodig zijn voor voedselproductie. Of waarvan het gebruik invloed heeft op de biodiversiteit. Die garantie willen wij zwart op wit hebben."

Minimaal

Dat KLM zich inspant om het gebruik van biofuel te bevorderen, betekent nog niet dat dit ook op mondiale schaal gebeurt, weet Pieter. Zij zegt dat door de grote concurrentie in de internationale luchtvaart prijzen zwaar onder druk staan en de winstmarges klein zijn. Daardoor is het voor luchtvaartmaatschappijen niet haalbaar om grootschalig in biofuel te investeren." De economische crisis drukt eveneens haar stempel op een verdere verduurzaming, zegt zij. "Er is gewoon minder geld te besteden. Dat geldt niet alleen voor KLM, maar voor het hele bedrijfsleven."

Volg Energiepodium op Twitter: @energiepodium