Pieter Boot: "Nederland heeft een tijdsprobleem"
Vorige week pleitte scheidend directeur Sylvia Borren van Greenpeace in de krant en voor de radio voor een onmiddellijk verbod op elektriciteitsproductie met kolencentrales in Nederland. Ook de Tweede Kamer wil graag dat ze dichtgaan. Het kabinet laat het onderzoeksbureau Frontier Economics de mogelijke gevolgen onderzoeken. Alle reden de verschillende kanten van het vraagstuk eens na te lopen.
Waar gaat het om?
Ook na de sluiting van kolencentrales in het kader van het Energieakkoord
houden we er nog 5 over: 2 uit 1994/95 (1,2 GW en 6 Mton CO2-emissie)
en 3 nieuwe (3,4 GW en 20 Mton CO2-emissie) als ze veel draaien. De
nieuwste zijn dus veel groter en stoten meer uit dan de oudere. De nieuwste
centrales zijn voor de Noordwest-Europese markt in Nederland gebouwd, omdat wij
daarvoor goede condities hebben: veel koelwater, goedkope kolenaanvoer,
mogelijk gebruik van warmte in de directe omgeving en mogelijkheden een deel
van de CO2-emissie af te vangen en op te slaan (CCS).
Wat gebeurt er bij
sluiting?
Zolang het onderzoek van Frontier Economics nog niet beschikbaar is, kunnen we
uitgaan van de analyse van ECN van eind vorig jaar. In januari is er ook een
meer algemene studie van Frontier Economics naar de elektriciteitsmarkt in
Nederland en Duitsland verschenen. Bij elkaar kunnen we dus wel enkele
voorlopige aannames maken. De leveringszekerheid lijkt geen probleem te vormen:
er staan genoeg gascentrales in de mottenballen. Het effect is dan sterk afhankelijk
van het moment van sluiting. Als dat zeer snel zou zijn, kan je moeilijk alles
uit Duitsland importeren want de interconnectie is al in grote mate bezet.
Richting 2020 wordt dat anders. ECN veronderstelt daarom dat we sluiting voor
de helft zouden compenseren door extra productie met gascentrales, voor een
kwart door meer import en voor een kwart door minder export. De al
gepubliceerde studie van Frontier geeft ook een beeld van sterk toenemende export
naar Duitsland als de kerncentrales daar in 2023 gesloten zijn. Dat zou bij
sluiting hier dus minder het geval zijn. Import moet wel ergens vandaan kunnen
komen en veel Duitse bruinkool- en steenkoolcentrales zijn zo oud dat die volgens
Frontier zelfs bij heel licht stijgende CO2-prijzen dicht gaan. Dat
staat nog los van de Duitse discussies om daar beleidsmatig iets aan
kolencentrales te doen. Het ligt voor de hand dat we sluiting in of na 2023
deels nationaal kunnen opvangen door meer productie in gascentrales, mits deze
niet voor die tijd zijn gedecommissioneerd en dat we minder zullen exporteren.
““Of het alternatief wind op zee duurder is, is de vraag””
Zou het veel kosten?
Gascentrales hebben hogere marginale kosten dan kolencentrales. ECN berekende
het verschil op 2 tot 4 euro per megawattuur. In een studie voor het kabinet hebben
ECN en PBL uitgerekend dat dit een relatief goedkope manier is om in Nederland
minder CO2 uit te stoten. Maar daarin is niet integraal gekeken naar
wat er dan in de omringende landen gebeurt. De Nederlandse kolencentrales zijn
veel efficiënter dan de Duitse. We weten dus niet of Noordwest-Europa door sluiting van de
Nederlandse kolencentrales minder zou uitstoten. Waarschijnlijk niet veel, en
daarmee worden de kosten per ton CO2 hoger. Ook is hierin geen
rekening gehouden met claims van producenten. Hoe eerder de sluiting zou
plaatsvinden, des te hoger zullen deze zijn.
Wordt het moeilijker
en duurder om de doelstelling hernieuwbare energie in 2020 en 2023 te halen?
Moeilijker wordt het zeker. De Nationale Energieverkenning 2015 liet zien
dat we de gestelde doelen voor hernieuwbare energie nog niet helemaal halen en
dan is 25 petajoule minder meestook van biomassa een heleboel. Of het alternatief
wind op zee duurder is, is de vraag, nu de kosten van de eerste grote tender
lager zijn dan het basisbedrag voor biomassameestook in de SDE+. Om dat op tijd
te realiseren is wel een enorme uitdaging.
Hebben we kolencentrales
nodig voor ondergrondse CO2-opslag (CCS)?
Er zijn nauwelijks mondiale energiescenario's die ‘ruim beneden de 2
graden' blijven zonder gebruik te maken van negatieve emissies, in het
bijzonder van biomassa en CCS (bio-CCS). In de praktijk is daar echter geen
enkele ervaring mee. Nederland is het enige EU-land dat nog een mogelijk CO2-project
voor elektriciteitsproductie klaar heeft staan (ROAD) en we zouden Europa en de
toekomst van negatieve emissies een grote dienst bewijzen door dat uit te proberen.
En het waterbedeffect
dan?
Vaak wordt ook het waterbedeffect uit de emissiehandel (ETS) aangehaald: wat we hier niet uitstoten wordt elders uitgestoten
zolang het emissieplafond niet omlaag gaat. Dat is waar, maar mogelijk
deels te pareren door eenmalig een deel van de ETS-emissie over te hevelen naar
het nationale non-ETS doel en dan te vernietigen, of door zoals Zweden al heeft
aangekondigd als overheid jaarlijks ETS-rechten te kopen bovenop de nationale
emissiereductie.
Hoe kunnen de
centrales gesloten worden?
Dat kan op verschillende manieren. We kunnen een wet maken dat vanaf een
bepaald moment in Nederland geen elektriciteitsproductie door kolen meer is
toegestaan of een efficiencynorm instellen die scherper ligt dan kolencentrales
halen (tenzij de restwarmte beter benut gaat worden). Dat zal het imago van
Nederland als land waar het goed investeren is niet ten goede komen. De
producenten zullen naar de rechter stappen en als dat verbod snel zou ingaan
lijkt me de uitkomst ongewis. Eleganter is een CO2-norm in te
stellen zoals het Verenigd Koninkrijk al heeft gedaan voor nieuwe centrales (een
Emissions Performance Standard). Dit
is eleganter omdat die heel geleidelijk omlaag kan en keuzevrijheid laat. Bij
een norm van bijvoorbeeld 350 gram per kilowattuur kunnen bestaande kolencentrales
desgewenst blijven draaien, mits biomassa wordt bijgestookt en een deel van de
CO2-emissie wordt afgevangen en opgeslagen. Het lastige van de EPS
is dat deze op het eerste gezicht voor bestaande centrales in strijd lijkt met
Europese regelgeving. We kunnen ook met
een nationale CO2-prijs invoeren, bijvoorbeeld een die wordt
gecombineerd met zo'n EPS. Dan werkt de EPS niet als verbod, maar als grens
voor de heffing. Kortom, er zijn wel beleidsinstrumenten voorstelbaar, maar die
moeten goed worden doordacht.
Nederland heeft een
tijdsprobleem.
In 2030 is onze emissiereductie nog niet op een derde van wat we in 1990-2050
nodig hebben om het richtsnoer van het Energierapport te bereiken. Het is heel
verstandig te proberen ETS te verbeteren, maar succes daarvan is niet
verzekerd. Sluiting van kolencentrales lijkt onontkoombaar, maar het liefst
afgestemd met de buurlanden en op een manier die de optie van bio-CCS overeind
houdt.
Pieter Boot is Hoofd
sector Klimaat, Lucht en Energie bij het Planbureau voor de Leefomgeving