Jorien de Lege: "Kosten
ziekmakende luchtvervuiling genegeerd"
Hoewel de lucht ook in Nederland gestaag minder smerig wordt, is echte schone lucht nog altijd een schaars goed, dat bovendien niet eerlijk verdeeld is over arm en rijk. ANWB-baas Guido van Woerkom zei ooit liever zes maanden van zijn leven in te leveren, dan het gaspedaal minder diep in te duwen: "dat laatste half jaar is toch niet het leukste". Die boodschap kwam hard aan bij veel minder bedeelden die in huurwoningen pal op de snelweg woonden en hadden gepleit voor het verlagen van de maximumsnelheid, omdat de luchtkwaliteit daar zienderogen van opknapt. Vermoedelijk terecht veronderstelden zij dat Van Woerkom zelf gezien zijn inkomen op veilige afstand van een drukke verkeersweg zijn domicilie had gekozen.
““Er zijn kostenposten in onze gezondheidszorg waar beduidend méér gedoe over is waar minder geld mee gemoeid is dan de gevolgen van vieze lucht””
Bij onvolledige verbrandingsprocessen blijft
ziekmakend fijn stof over, of het nu om benzine, diesel of kolen gaat. Hoewel
filters heel wat viezigheid kunnen wegzuiveren, maak je de lucht pas echt
schoon door de bron van vervuiling weg te nemen. Laat kolencentrales wijken
voor duurzame energie waarop je elektrische auto's laat rijden en je maakt écht
een klapper. Pas dan komen de normen voor luchtkwaliteit die de
Wereldgezondheidsorganisatie raadzaam acht in beeld.
Zolang de prijs van de uitstoot van CO2 veel te laag is, kost de
omslag naar schone energie veel harde euro's. In de vele sommen die gewijd
worden aan de vraag welk tempo we daarbij moeten volgen, spelen de kosten van
gezondheidszorg nauwelijks een rol. Laat staan de ellende die ziekten
onvermijdelijk met zich meebrengen, zo die überhaupt al in geld is uit te
drukken. Hoe dan ook lopen die bedragen in de miljarden. Er zijn kostenposten
in onze gezondheidszorg waar beduidend méér gedoe over is waar minder geld mee
gemoeid is dan de gevolgen van vieze lucht. Zou minister Schippers in de
ministerraad wel eens haar mond opendoen als de collega's van Economische Zaken
en Infrastructuur & Milieu discussiëren over het voortijdig sluiten van
kolencentrales of het fiscaal regime voor schone auto's? Ik mag het hopen.