Zoeken

Scheepvaart begint met LNG

Jan-Joris van Dijk, GDF LNG Solutions: "Nederland heeft uitstekende positie voor LNG in de transportsector"

De binnenvaart staat in de startblokken: varen op LNG (vloeibaar gemaakt aardgas). Met deze fossiele brandstof wordt de uitstoot van fijnstof gedecimeerd en die van CO2 met bijna een vijfde verminderd. Eind juni is GDF Suez LNG Solutions begonnen met levering aan het eerste binnenvaartschip van de Danser Group, een van de leidende container operators in Noordwest Europa. Tegelijkertijd wordt een complete infrastructuur voor LNG opgetuigd. "Ons land heeft een uitstekende uitgangspositie door de beschikking over wereldwijde LNG import en een hoge logistieke dichtheid", zegt Jan-Joris van Dijk, mededirecteur van GDF Suez LNG Solutions.

De overstap van de scheepvaart op LNG is een logische. Vloeibaar aardgas - dat bij -162 °C 600 keer minder volume dan gasvormig aardgas inneemt - is een prima alternatief om aan de strengere milieuregelgeving uit de EU te voldoen. De havens van Rotterdam, Antwerpen en het Zweedse Göteborg proberen LNG als brandstof voor de (binnen)vaart sinds 2013 vlot te trekken. Tot op heden varen er drie nieuwbouwtankers op LNG. Dat van Danser is het eerste containerschip dat is omgebouwd. LNG heeft volgens experts een operationeel voordeel omdat het goedkoper is dan stookolie en diesel, de meest gebruikte brandstoffen in de transportsector.
“LNG heeft een operationeel voordeel omdat het goedkoper is dan stookolie en diesel”

Ben Maelissa, directeur van de Danser Group, licht de keuze voor GDF Suez LNG Solutions toe: "Uiteraard was de prijs een belangrijk criterium. Maar bunkering van LNG is zeker geen alledaagse aangelegenheid. Leveringszekerheid, procesbeheersing en veiligheid hebben een doorslaggevende rol gespeeld bij de afname van GDF Suez LNG Solutions. Tel daar de milieuvoordelen bij op. Bovendien is varen op LNG aanzienlijk stiller. Zeker op de lange termijn is de verwachting dat de gasprijs zich voordeliger gaat ontwikkelen dan die van olie."

Tegelijkertijd tuigt GDF Suez LNG Solutions - een joint-venture tussen Cofely (energiediensten), GDF Suez (marketing) en Elengy (LNG infrastructuur) - een complete infrastructuur voor LNG op. Met LNG heeft het moederbedrijf al jarenlang ervaring. De infrastructuur bestaat onder meer uit lokale opslag en bunkerfaciliteiten. "De schepen worden in eerste instantie vanuit een trailer aan de kade bevoorraad. Dat is niet optimaal bij grotere volumes, maar in deze fase wel flexibel en laagdrempelig. Omdat ons land een klein land is, maar wel over een grote transportsector beschikt, heeft het een uitstekende uitgangspositie voor LNG. Vanuit LNG-terminals in de haven kunnen we het efficiënt bij de klant in de tank brengen", zegt Van Dijk.

"Het is een majeure investering, deze ombouw", vult Maelissa hem aan. "Op dit moment hebben we tien schepen voor droge vaart in eigendom, zestig als charter. We gaan nu eerst ervaring met varen op gas opdoen en analyseren of onze calculaties daadwerkelijk uitkomen voordat we nadenken over de ombouw van andere schepen. De resultaten van de test komen over een half jaar tot een jaar vrij."