Als de productie behoorlijk vervuilend is, maar het gebruik in potentie schoon, dan vraag ik mij af: hoeveel koeler blijft de Aarde als we in steden geen auto’s meer kopen, maar delen? Waar ik woon, in Amsterdam, staan die auto’s op elke straathoek. Wekelijks rijd ik in een elektrische Volvo naar Rotterdam, waar de dag tevoren iemand anders mee naar Arnhem reed. Wij hoeven allebei geen eigen auto te kopen, zodat meer Indonesisch oerwoud blijft staan.
En ikzelf en de anonieme Arnhem-bezoeker zijn niet de enigen die zo reizen: In 2023 waren er naar schatting 7.920 deelauto’s in Nederland. 2.900 zijn van marktleider Mywheels, met volgens henzelf 350.000 klanten. Dat is één auto per 120 gebruikers, al zullen daar veel slapende gebruikers tussen zitten, want lidmaatschap is gratis.
“Wie een auto wil kopen, maar dat toch niet doet en auto’s gaat delen, verlicht zijn impact met 85%”
Greenwheels heeft 2.510 auto’s en groeit flink. Ook buiten de Randstad: de meest gebruikte auto’s staan in Heerlen, Spijkenisse en Ede. Die auto’s zijn buiten de nacht om vrijwel continu in gebruik (gemiddeld 60% van een etmaal), terwijl onze eigen auto’s meestal geparkeerd staan.
Dus de vraag is: welke impact heeft dit op het klimaat? Dat onderzocht een onderzoekster van aan een Zweedse universiteit. Het antwoord: wie nu een auto heeft, maar voortaan auto’s gaat delen, verlicht daarmee zijn klimaatimpact met 40%. Wie een auto wil kopen, maar dat toch niet doet en auto’s gaat delen, verlicht zijn impact met 85%.
“Elektrisch autodelen? Potentieel een game changer, die onze klimaatimpact verlaagt”
Maar, zegt de onderzoekster: zonder eigen auto bespaar je geld. Dat geld geef je weer uit, wat in de praktijk vaak voor meer klimaatverandering zorgt. Je vliegt naar Indonesië, bijvoorbeeld, om in het oerwoud te hiken. Daarmee gaat in potentie een deel van de besparing verloren: zij schat 71-84% van bovengenoemde 40-85%
Nog steeds blijft dus een forse CO2-besparing over, van 10-50%. Hoe krijgen we dit percentage zo hoog mogelijk? Steden hebben invloed, concludeert de onderzoekster, met lage-emissiezones en door elektrische deelauto’s te stimuleren.
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bieden bijvoorbeeld stadsbrede parkeervergunningen aan voor elektrische deelauto’s. Daarmee wordt autodelen goedkoper en aantrekkelijker, want je kunt ze overal achterlaten.
Conclusie: iedereen een eigen e-auto? Misschien maar niet. Maar elektrisch autodelen? Potentieel een game changer, die onze klimaatimpact verlaagt.