Nieuw initiatief uit Hamburg wil meer vaart achter
vloeibaar aardgas
In het Maritime LNG Plattform hebben industrie, havens en rederijen zich verenigd. Zij willen het gebruik van vloeibaar aardgas in de scheepvaart stimuleren. Op de middellange termijn moet ook het wegtransport van LNG worden voorzien. Het Duitse initiatief is opgezet naar voorbeeld van het Nederlandse LNG Platform. "We willen ervoor zorgen dat Duitsland een beslissende stap zet", zegt Von Beust, die eerder burgemeester van Hamburg was. "LNG is een belangrijke bouwsteen voor schonere transportwegen. Dat verbindt de deelnemers aan het platform, die met elkaar concurreren. De nieuwste publicaties over de soms zeer slechte luchtkwaliteit laten zien hoe noodzakelijk een koersverandering is." Von Beust benadrukt dat LNG niet een puur Duits thema is. "Alleen in samenwerking met initiatieven zoals het Nederlandse LNG Platform en partners als Innovation Norway lukt het de Europese transportwegen en werelderfgoed als de Waddenzee schoner te maken."

““In vijf jaar vijftig schepen en vijf havens met LNG””
Het platform heeft doelen
gesteld voor de komende vijf jaar: het inbedrijfstellen van minstens vijftig extra
schepen op LNG in Duitse havens en het opzetten van LNG-infrastructuur in vijf
Duitse havens. De eerste stappen zijn gezet. "Bomin Linde LNG heeft in Hamburg
een vergunning aangevraagd voor de bouw van een LNG-terminal, die in 2015 klaar
zal zijn. Ook in Bremerhaven en Brunsbüttel zijn terminals gepland."
Het platform wil daarnaast bedenkingen tegen LNG-scheepvaart uit de weg ruimen.
Veelgehoorde argumenten tegen LNG zijn hoge investeringskosten, die mede
ontstaan doordat vloeibaar gas relatief veel opslagruimte nodig heeft. Ook zou
LNG geen oplossing voor lange afstanden bieden. "Zowel de ombouw als een
nieuwbouw voor LNG is met de huidige techniek wel degelijk mogelijk. De rederij
AG Ems laat dat nu als eerste Duitse bedrijf zien", zegt Von Beust. "Ook leert
de ervaring in Scandinavië dat deze zorgen ongegrond zijn." Het ontbreken van
financieringsmogelijkheden is volgens Von Beust wel een groot probleem. "Met de
politiek, banken en de EU zoeken we naar oplossingen die investeringen in LNG aanmoedigen."