Zoeken

Maak vaart met rekeningrijden op het stroomnet

Opinie

AuteurPieter Boot

Gebruiken we in 2050 nog fossiele brandstoffen?

Onze welvaart is gebaseerd op het gebruik van fossiele brandstoffen. Zo’n vier-vijfde van het mondiale energieverbruik is fossiel, in Nederland zelfs 90 procent. Pieter Boot vraagt: ‘Hoeveel kan dat in 2030 en 2050 nog zijn als we de temperatuurstijging tot minder dan 2 graden willen beperken?’

Opinie

AuteurBert Tieben

Brandstofloze motor voor 25 gulden per jaar

Er is geen wonderoplossing voor de energietransitie die banen oplevert stelt Bert Tieben. Hij wijst op de geschiedenis van de brandstofloze motor die in 1934 een leugen bleek voor de arbeidsmarkt.

Opinie

AuteurCoby van der Linde

Verzwakte Aziatische aardgasspons vraagt Nederlandse alertheid

China neemt minder LNG af van de VS en de Amerikanen leggen druk op Europa om hun gas af te nemen. Nederland moet volgens Coby van der Linde als importerend land alert zijn omdat de geopolitiek van aardgas geen exclusief Europees verhaal meer is.

Opinie

AuteurJan Paul van Soest

Is klimaatakkoord visgraat in politieke keel?

Met het concept-klimaatakkoord op tafel, moet volgens Jan Paul van Soest de politiek lastige knopen doorhakken. Goed klimaatbeleid overbrugt volgens hem verkiezingsuitslagen, anders is de kans op rechtszaken groot. Hij geeft bestuurders vier opties waarvan uitstel de slechtste is.

Opinie

AuteurOlof van der Gaag

Kostenreductie zon en wind verdient navolging

De kostendaling van zonne- en windenergie danken we volgens Olof van der Gaag aan slimme overheidssteun en de professionalisering van de duurzame energiesector. Dit succesmodel verdient volgens hem navolging voor andere vormen van duurzame energie.

Opinie

AuteurMarieke van Doorninck

Geen tranendal door overheidsbemoeienis

In deze DuoColumn debatteren de Amsterdamse wethouder Marieke van Doorninck (GroenLinks) en Kamerlid Dilan Yeşilgöz-Zegerius (VVD) met elkaar over de energietransitie. Eerder vroeg Dilan aan Marieke:

Opinie

AuteurAad Correljé

Warmtetransitie vraagt ruim baan voor ontdekkingsreis

Anders dan in de wereld van elektriciteit en gaslevering, kunnen leveranciers en transporteurs niet worden gescheiden betoogt Aad Correljé. De overheid moet volgens hem publieke en private partijen de ruimte geven om nieuwe mogelijkheden voor de warmtetransitie te verkennen.

Opinie

AuteurCoby van der Linde

Handelsconflict VS & China ongemakkelijk voor EU

Het handelsconflict tussen de VS en China heeft volgens Coby van der Linde veel weg van een wedstrijd armpje-drukken. Zij ziet een botsing tussen twee fundamenteel verschillende politieke systemen over de beginselen van de internationale economie. Volgens haar zal de EU steeds meer onder druk komen te staan om kleur te bekennen.

Opinie

AuteurAnton Buijs

Laat zien dat je onderdeel van de oplossing bent

De gas- en oliesector moet uit zelfbehoud zijn verdienmodel drastisch herzien. Broeikasreductie moet het uitgangspunt zijn, niet winstmaximalisatie. Anton Buijs deed dit betoog op Flame.

Opinie

AuteurFrank van den Heuvel

Uitdagende Formule 1 jaagt duurzaamheid aan

Competitie daagt ondernemers en wetenschap uit om het beste uit zichzelf te halen en daarom is het volgens Frank van den Heuvel een goede zaak dat de Formule 1 terugkeert op Zandvoort. Hij stelt dat de autorace ons leert om efficiëntere auto’s te bouwen. Dat vermindert CO2-uitstoot in het verkeer.

Opinie

AuteurJos Cozijnsen

Luchtvaart kan samen met andere sectoren wél klimaatdoelen halen

De luchtvaart haalt de klimaatdoelen van het Parijs Akkoord als deze ambitieuzere CO2-doelen stelt, compensatie van CO2 als volwaardig beleidsinstrument hanteert en samenwerkt met andere sectoren. Als de luchtvaart hieraan voldoet, kan deze volgens Jos Cozijnsen haar klimaatdoelen halen.

Opinie

AuteurRob de Wijk

Voortmodderscenario lijkt internationaal meest haalbare

Dat verduurzaming pijn doet, is zo langzamerhand wel duidelijk. Politieke partijen roepen doemdenkbeelden op van gele hesjes die een revolutie ontketenen omdat ze hun huis niet kunnen verduurzamen en geen elektrische auto kunnen kopen. Die waarschuwingen lijken volgens Rob de Wijk terecht.