Zoeken

Nieuwe regels maken Formule 1 auto s zuiniger

Mike Evans, Projectleider Shell Ferrari Formule 1: "Veranderingen goed nieuws voor automobilisten"

Read the English version of this article here

Mike Evans is Projectleider van Shell Ferrari Formule 1. In de jaren negentig was hij als coureur actief en werd hij drie keer kampioen in een Britse raceklasse. Vanuit die ervaring geeft hij zijn visie op de brandstof van de toekomst. "Op de korte termijn denk ik niet dat benzine en diesel worden verslagen."

Hoe belangrijk is de techniek van benzineslurpende Formule 1-auto's voor de gemiddelde automobilist?

"Het zuiniger maken van de auto's is een enorme uitdaging voor de Formule 1. Nieuwe regels zullen in 2014 het brandstofverbruik met zo'n 35 procent terugdringen. De V8 motoren van 2,4 liter van dit jaar worden volgend jaar vervangen door V6 turbomotoren van 1,6 liter. De Formule 1 wil zijn motoren zo meer laten lijken op die van gewone auto's . Ze zullen iets minder vermogen krijgen.

Daarnaast wordt volgend jaar een systeem geïntroduceerd waarmee vermogen wordt teruggewonnen uit het remmen en van de turbo, het ‘Energy Recovering System' of ERS. Dat systeem geeft coureurs dan een boost extra vermogen voor dertig seconden. Op het moment dat ze ERS gebruiken, is de wagen ongeveer even krachtig als de auto van dit jaar. Het is goed nieuws voor automobilisten dat deze techniek in de Formule 1 verder ontwikkeld wordt. De beste sportauto's gebruiken deze techniek nu ook. De nieuwste Ferrari hypercar, de LaFerrari, heeft een vergelijkbaar systeem."

U bent verantwoordelijk voor het verbeteren van de racebrandstof voor de Ferrari Formule 1 wagens. De gedachte is dat dit uiteindelijk moet leiden tot betere brandstof voor op de weg. Hoeveel schoner is autobrandstof in de afgelopen jaren geworden?

"Over de jaren heen is benzine enorm veel beter geworden. Dat is in kleine stapjes gegaan. In de jaren tachtig kreeg je voor het eerst loodvrije benzine. Die ontwikkeling is overgekomen vanuit de Formule 1. Later zijn het zwavelniveau en het aandeel aromatische en vluchtige stoffen naar beneden gebracht. Autobrandstof is ook veel efficiënter geworden. Vergeleken met 25 jaar geleden denk ik dat het om tientallen procenten gaat.

Volgend jaar zijn de Formule 1 auto's per paardenkracht even efficiënt als normale dieselauto's. Gezien de enorme prestaties van de motoren is dat verbluffend. Grote brandstofleveranciers als BP, Mobil, Esso en Shell hebben samengewerkt met de FIA, de regelgevende instantie van de sport, om te zorgen dat de brandstofspecificaties in de Formule 1 gelijk zijn aan de benzine die je koopt bij een tankstation. Het is zelfs mogelijk om een Ferrari Formule 1-auto te laten rijden op de V-Power benzine van Shell. Dat werkt prima; het maakt de auto slechts een seconde langzamer per ronde. De nauwe band tussen gewone en Formule 1-brandstof zorgt ervoor dat we Formule 1-technieken kunnen overbrengen naar de snelweg. Als je wilt innoveren, is meedoen aan de Formule 1 de beste manier. De snelheid waarmee technieken zich daar ontwikkelen is ongelofelijk. Formule 1 doet voor auto's wat de ruimtevaart heeft gedaan voor computers."

Hoe goed is Shell's Formule 1-benzine in vergelijking met die van de concurrentie?

"Dat weet ik niet! Alle grote leveranciers in Formule 1 beschermen hun intellectuele eigendom fel. Maar ik denk dat we er goed voor staan."

Wat kunnen we verwachten van de brandstof van de toekomst?

"Hij zal schoner en efficiënter zijn. Ook zullen meer biocomponenten worden toegevoegd. Hier wordt een fel debat over gevoerd. In 2010 leverde Shell Ferrari Formule 1 voor het eerst met een mix van biobenzine en tweede generatie ethanol, gemaakt van stro. We zijn ons zeer bewust van het brandstof versus voedseldebat. We wisten op dat moment dat we onze benzine duurzaam moesten maken. Toekomstige brandstoffen moeten worden gemaakt van restmateriaal, niet van het eetbare deel van een gewas.

Bio-ethanol zal steeds belangrijker worden. Het is de meest makkelijk te produceren biobrandstof. Op dit moment kan het gemaakt worden van bronnen als granen, suikerriet of suikerbiet. De hoeveelheid bio-ethanol die gemaakt kan worden uit het restmateriaal neemt ieder jaar toe. Ik denk dat de brandstoffabrikant die dat proces het beste onder de knie heeft, in een heel goede positie zal zitten.

We werken ook met Ferrari aan de GT-kant, die sportauto's als de 458 en California maakt. Iedereen die nu een Ferrari koopt, wil dat die auto straks kan rijden op de brandstof die over dertig jaar of veertig jaar de standaard is. We besteden veel tijd aan het nadenken over waar de markt heengaat en passen de motoren daar op aan."

Wat ziet u als de belangrijkste brandstof van de toekomst?

"Als je kijkt naar energie-efficiëntie staan diesel, benzine en ethanol aan de top. Alternatieve manieren om een voertuig aan te drijven, zoals waterstof en batterijen, hebben pluspunten maar de minpunten zijn substantieel. De energie die ze gebruiken moet ergens opgewekt worden. Als je dat met hernieuwbare bronnen kunt doen is het prima, maar we hebben het over enorme hoeveelheden energie. Op de korte termijn denk ik niet dat benzine en diesel worden verslagen."